A modern világban, ahol a tudományos megközelítések és materialista szemlélet uralkodik, egyre több ember érez valamiféle hiányt a világ megértésében. Az anyagi világ objektív tanulmányozása rengeteg tudást és technológiai előrelépést hozott, de gyakran megfeledkezünk a mélyebb, szellemi összefüggésekről, amelyek az emberi létezés értelmét és célját jelentik. Rudolf Steiner antropozófiája egy olyan átfogó világképet kínál, amelyben az ember és kozmosz kapcsolata szoros és elválaszthatatlan, integrálja a szellemi dimenziókat is. Megmutatja az összefüggéseket az égitestek mozgása és az emberi lét, az ember működésének folyamatai között, ezáltal teljesebb és mélyebb megértést nyújt a világról és az emberi létről. Az antropozófia arra ösztönöz, hogy újraértékeljük az ember helyét a világban, nem pusztán fizikai lényként, hanem olyan szellemi lényként, aki aktívan részt vesz a kozmosz fejlődésében. Megmutatja, hogy nem csak a kozmosz hat az emberre, hanem lelki, szellemi tevékenysége folytán képes visszahatni a teljes kozmosz működésére.
A mai magyar oktatási rendszerben a csillagászat nem szerepel külön tantárgyként. Szinte egyedül a Waldorf-pedagógia az, ahol külön „tantárgyként”, epochaként szerepel, így egy Waldorf-iskolát végzett fiatalnak sokkal nagyobb áttekintése lehet a kozmoszról.
Az utóbbi évtizedekben elterjedt az internetről való tudásszerzés. Gyakran találunk olyan csillagászati témájú oldalakat, amelyek lelkes amatőrök tudatlanságból adódó leírásai alapján csúsztatásokat, hibákat és torzításokat tartalmaznak. Különösen az asztronómia (= csillagászat) területén mutatkoznak ismereti hiányosságok, mivel gyakran keverik az asztrológiával. Az asztronómia és az asztrológia két külön terület, bár mindkettő esetében fontos szerepet játszanak a csillagok és mindkettő az égbolt jelenségeivel foglalkozik, nagyon különböző megközelítéseket alkalmaznak, eltérő célokat szolgálnak, és különböző világnézeti alapokon nyugszanak. Erről bővebben a következő fejezetben olvashatsz.
Az asztronómia, a csillagászat célja a világegyetem fizikai jelenségeinek megértése, és az emberiség tudományos ismereteinek bővítése az anyagi világ törvényszerűségeiről. Az asztrológia nem tudományos módszerekre, hanem szimbolikus értelmezésekre épít, és alapvetően nem az anyagi világ megfigyelésére, hanem az emberi élet belső és spirituális dimenzióira összpontosít.
Rudolf Steiner kritikusan viszonyult a modern asztrológiához, mivel úgy vélte, hogy az eltávolodott eredeti, szellemi gyökereitől és túlzottan materialista irányba fejlődött. Szerinte a modern asztrológia fokozatosan elveszítette a szellemi perspektívát, és egyre inkább a fizikai jelenségekre, valamint a mechanikus és determinisztikus szemléletre helyezte a hangsúlyt. Az égitestek mozgásának puszta megfigyelése, anélkül, hogy figyelembe vennénk azok szellemi hátterét, Steiner szemében egyfajta materializmushoz vezetett, amely a lélek szellemi szabadságának és fejlődésének megértését akadályozza. Ez az irányzat szerinte korlátozza az emberi szabad akaratot, felelősségérzetet és szellemi fejlődést, ami végső soron az emberi lélek elidegenedéséhez vezet a magasabb szellemi valóságtól. Az asztrológiának szerinte vissza kellene térnie szellemi gyökereihez, és újra fel kellene ismernie az égitestek szellemi jelentőségét, hogy valóban hozzájárulhasson az emberiség szellemi fejlődéséhez.
Ennek kezdő lépéseiként felépítette kozmológiáját, amelyet részletesen kifejtett előadásciklusaiban. Természettudományos-műszaki végzettsége volt, így könnyen érthetően tudta továbbadni ez irányú ismereteit. A matematika területéről is számos előadást tartott.
Rudolf Steinertől néhány gondolat az asztrológiáról:
„Az igazi szellemtudomány nem csillagállásokból kutat ki emberi törvényeket, hanem mind az emberi, mind a természeti törvényeket a szellemiségből kutatja ki. " (GA40)
„Ami mostanában asztrológiaként jelenik meg a kézikönyvekben, sokszor nem más, mint tisztán csak külsődlegesen összeállított szabályok gyűjteménye, melynek aligha lehetne megadnunk mélyebben rejlő alapjait. Számítási módszereket közölnek, amelyekkel bizonyos, egy ember születésének pillanatára, vagy élete egy másik fontos tényének időpontjára vonatkozó csillagállások határozhatók meg, majd kijelentik, hogy azok ezt vagy azt jelentik, de anélkül, hogy értelmezésükből kivehető lenne, miért van mindez úgy, vagy miért lehet az csak úgy. Nem csoda hát, ha kortársaink mindezt értelmetlenségnek, csalásnak és babonának tartják, hiszen az összes megállapítás valóban teljesen önkényesnek tűnik, mintha az ujjukból szopták volna őket…" (GA34)
A Fizika csoport 2013-ban alakult, a Magyar Antropozófiai Társaságban működik. Célja Rudolf Steiner természettudományos előadásainak feldolgozása, magyar nyelvre fordítása. Rudolf Steiner maga is természettudományos-műszaki végzettséggel rendelkezett.
A természettudományos kurzusok, sorrendben: Fénytan, Hőtan, Csillagászat és a 4. dimenzió. A Fénytan kurzus (fény, szín, hang – tömeg, elektromosság, mágnesesség) anyagát lefordítva közreadták. A Hőtan kurzus fordítása folyamatban van. A „Negyedik dimenzió” alapvetően geometriai-matematika témájú előadássorozat, a Fizika csoport gondozásában nemsokára megjelenik. Ezeket a területeket már feldolgozták, 2024-től újabb, kozmosszal kapcsolatos előadássorozat fordítása és feldolgozása következik: Az ember, mint a világegyetem hieroglifája címmel.
Kapcsolódási lehetőség: Ha szeretnél ehhez a törekvéshez kapcsolódni, az alábbi címen érdeklődj: gralatman@gmail.com
Előképzettség: bármilyen természettudományos, műszaki felsőfokú képzés, de érettségi + komoly érdeklődés is megfelelő lehet.
A Szabad Szellemtudományi Főiskolán működő Szekciók közül a Matematika-Asztronómiai Szekció foglalkozik az antropozófiai csillagászat területével.
A Matematika-Asztronómiai Szekció különböző témákat dolgoz fel, elsősorban a csillagászat területéről.
Kapcsolódási lehetőség:
Ebben a munkában Klasse-tagok vehetnek részt. Klasse-tagság az Antropozófia Társaságban eltöltött 2 éves tagság után kérhető.
Időszakonként előadássorozatban, illetve szemináriumi formában adják közre a kutatási munkájuk eredményeit, melyek nyilvánosak, bárki számára elérhetőek.
Rudolf Steiner: Első természettudományos kurzus (GA 320) - Genius Kiadó
Rudolf Steiner: Az egyes természettudományos területek viszonya a csillagászathoz - Kozmológia és embertan (GA 323)- Regulus Art Kiadó
A negyedik dimenzió GA 324a (hamarosan megjelenik, Genius Kiadó)
A könyvről:
"A Negyedik dimenzió című könyv tükrözi Rudolf Steinernek a matematikához és a geometriához fűződő szoros viszonyát. A pont, a vonal, a sík és a szilárd testek az első három dimenziót képviselik, de a negyedik dimenzióba való felemelkedés a tér egy más nézőpontját igényli. Steiner ennek az új perspektívának a küszöbére vezet bennünket – szavakkal, ábrákkal, analógiákkal és sokféle példával. Ezzel folytatja egész életre szóló feladatát, megmutatván, hogy objektív, mindennapi gondolkodásunk a legalsó fokozata egy olyan lépcsőnek, amely a szó szoros értelmében végtelen magasságokba nyúlik fel."
Rudolf Steiner: Der Mensch - eine Hieroglyphe des Weltenalls (GA201)
Elisabeth Vreede: Csillagászat és antropozófia - Mandala Kiadó
dr. Varga Márta: Csillagászat (A Waldorf-iskolák 7. osztálya számára, Tanári kézikönyv)
A könyv ajánlója:
„A szerző a kozmikus jelenségek, összefüggések egzakt, de a képzetalkotást segítő tanítóknak szóló leírása mellett számtalan gyakorlati megfigyelésre, kísérletre buzdít. Ezek folyamattá alakításával a diákok aktív részvételével, gondolkodási erejük segítségével bontakoznak ki a kozmosz törvényei. Dr. Varga Márta fizikus-csillagász és antropozófus, így világos útmutatást kapunk arról is, milyen kapcsolatban áll az asztronómiával az asztrológia, hogyan kell értelmezni egy jelenség fizikai és spirituális aspektusait. (...)
Jó szívvel ajánlom ezt a könyvet nem csak hetedikes, de más osztályfokon tanítóknak és szaktanároknak is. Érdemes szülőknek is kézbe venni, ha lépést szeretnének tartani gyermekük kozmosszal kapcsolatos felismeréseivel, tudásával. Olvasásra buzdítom azokat az antropozófiával foglalkozó kollégákat is, akik pontos alapismeretek talaján kívánnak belefogni kozmológiai tanulmányaikba." (Sósné Pintye Mária Waldorf-pedagógus, gyógypedagógus, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar tanára)
Terjesztés: szabo.emoke@barczi.elte.hu
dr. Varga Márta írásai:
Mi az asztroszófia - és mi nem az? Új Impulzus, 2004
A csillagok bölcsessége. Szabad Gondolat, 2005. június. Vol 8, No 2.
A Húsvét időpontja és a Kozmosz. Antropozófia, 2014/1, Húsvét
Csillagkép vagy csillagjegy? Szabad Gondolat, 2016 szeptember. Vol 19, No 3.
A holdcsomók és szerepük az emberi életben. Szabad Gondolat, 2016 június. Vol 19, No 2.
Kozmikus és földi ritmusok. Szabad Gondolat, 2016 december. Vol 19, No 4.
Kozmikus ritmusok szellemi hatása a földi tevékenységre. Szabad Gondolat, 2017 április. Vol 20, No 1.
dr. Varga Márta: Csillagászat