A Waldorf-pedagógia hátterében álló emberkép az alapja az antropozófiai gyógypedagógiának és szociálterápiának is, melyek speciális szükségletű emberek számára kínálnak tanulási, fejlődési lehetőséget. 24 ország több mint 320 intézményében folyik antropozófiai szemléletű gyógyító nevelés gyerekek számára (angolul curative education vagy therapeutic education), a szociálterápia (social therapy) pedig a felnőtteket segíti. Kiemelkedően fontos a terápiás együttműködés a gyógyító pedagógusok, a gyermekek és a szülők között.
A gyógypedagógiai nevelés és a szociálterápia egyik intézményi formája a Camphill közösség, amely sokak számára a szociális gyakorlatról már ismerős lehet. Karl Könignek, az első Camphill otthon alapítójának célja az volt, hogy az élet lelki és gyakorlati aspektusaiból egy olyan egységes oktatási, ökológiai és terápiás rendszert alkossanak meg a Camphill otthonok, amely megadja a lelki ápolásra szoruló emberek egészséges lelki és testi fejlődésének alapjait.
Találhatunk már emellett gyógypedagógiai Waldorf-iskolát is Magyarországon. Az iskola közössége a gyermekekre teljes emberként tekint, nem a nehézségeiket helyezi előtérbe, és azt vallja, hogy minden ember fejlődőképes, és minden gyermeknek joga van a Waldorf-pedagógiához, annak gyógyító hatásaihoz.
A Waldorf Extra Lesson segítő pedagógia a Waldorf-pedagógia gyermekszemléletét hordozó fejlesztőeljárás tanulási és/vagy viselkedési nehézségekkel küzdő gyermekek számára. Maga az Extra Lesson kifejezés különórát jelent. Az Extra Lesson pedagógus munkájának kiemelt feladata a lénytagok harmóniájának segítése, annak támogatása, hogy az étertest és az asztráltest jól kapcsolódjon a fizikai testhez, valamint hogy létrejöjjön a gyermekben egyfajta belső egyensúly, hogy „itt vagyok én és szilárdan állok a lábamon”. Az Extra Lesson óra során az írás, olvasás, ill. számolás terén nehézségekkel küzdő gyerekek olyan különböző mozgás-, rajzolás- és festésgyakorlatokat végeznek, amelyek hatással vannak fejlődésükre és az iskolai teljesítményükre, s amelyeket már jól ismernek a főoktatás és a szakórák gyakorlataiból.
A Camphill mozgalom a fogyatékossággal élő gyermekeket és felnőtteket segítő, velük együtt élő közösség. A mozgalom alapítója, dr. Karl König a skóciai Aberdeenben 1939-ben kezdeményezte osztrák emigráns társaival olyan házak létrehozását, ahol fogyatékos gyermekekkel együtt élnek és dolgoznak.
Magyarországon 2001-ben alakult a Magyarországi Camphill Egyesületet a Fogyatékos és Sérült Gyermekekért, az általuk életre hívott otthon azonban 4 év működés után, 2012-ben bezárta kapuit. Itt lenne az idő, hogy újra életre kelljen itthon is a Camphill-mozgalom, ami rendkívül fontos a társadalom egésze számára: Magyarországon megközelítőleg jelenleg 280 ezer fogyatékos ember él és 460 ezer megváltozott munkaképességű ember.
Az Ita Wegman Alapítvány szervezésében elkezdődött olyan találkozások, ahol összefognak azok a kezdeményezések, akik Camphill jellegű, illetve szociális farm közösséget szeretnének alapítani Magyarországon. Szeretettel várnak csatlakozni vágyókat!
Kapcsolat: Ha érdekel a kezdeményzés, vagy bármi kérdésed felmerül a témával kapcsolatban, a szervezői csapat egyik tagját, Kovács Nikolettát tudod keresni: +36 70 303 1470 k.niki7@gmail.com, itawegmanalapitvany.hu
Az alábbi országokban működnek jelenleg is Camphillek:
Afrika: Botswana, Dél-Afrika, Ázsia: India, Palesztina, Vietnám, Európa: Ausztria, Csehország, Észtország, Finnország, Franciaország, Németország, Lettország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Oroszország, Svédország, Svájc, Írország és Egyesült Királyság: Anglia, Észak-Írország, Ír Köztársaság, Skócia, Wales, Észak-Amerika: Kanada, USA, Dél-Amerika: Argentína, Kolumbia
Részletek és az egyes Camphillek elérhetőségei: en.wikipedia.org/wiki/List_of_Camphill_Communities
Ajánló:
Érdemes lehet önkénteskedés céljából is felkeresni a Camphilleket szerte a világban. Mind szociális gyakorlat helyszínnek, mind érettségi vagy egyetem utáni pihenőévnek, éveknek is jó úticél lehet. Az ember értékes szociális, önismereti és munkatapasztalatokkal gyarapodhat egy-egy ilyen út kapcsán. Emellett kapcsolatrendszerét is bővítheti az országhatárokon túl.
A fogyatékossággal élő emberekkel való együttélés és közös munka kinyithatja előttünk a világ kapuit arra, hogy egészen más társadalmi berendezkedésben is lehet élni. Sokat fejlődhet önismeretünk és a nyelvtudásunk is az itt eltöltött idő alatt. Az önkéntes munkáért cserébe jellemzően lakhatást, ellátást és némi zsebpénzt is biztosítanak.
Ha önkénteskednél valamelyik Camphillben, közvetlenül vedd fel velük a kapcsolatot, vagy írj az Alumni Facebook-csoportba, hogy kérdezhess olyan volt diákoktól, akik már jártak valamelyik Camphill otthonban, és meg tudják osztani a tapasztalatukat: facebook.com/groups/waldorfalumnihu
Kép: camphillmk.co.uk
A Waldorf Extra Lesson segítő pedagógia a Waldorf-pedagógia gyermekszemléletét hordozó fejlesztőeljárás a tanulási és/vagy viselkedési nehézségekkel küzdő gyermekek számára. Az Extra Lesson elméletét Audrey E. McAllen dolgozta ki Angliában, az 1960-as években. Maga az Extra Lesson kifejezés különórát jelent. A Waldorf-iskolákban a főoktatás (main lesson) és a szakórák mellett az Extra Lesson nem kötelező tantárgy, de ma már lehetőség szerint minden Waldorf-iskolában megtalálható.
Az Extra Lesson pedagógus tevékenységének célja, hogy a fejlesztő folyamat során elmozdítsa a pszichés és testi akadályokat a fejlődés útjából és segítse a gyermek én-szervezetének inkarnálódását a fizikai testbe. Munkájának kiemelt feladata a lénytagok harmóniájának segítése, annak támogatása, hogy az étertest és asztráltest jól kapcsolódjon a fizikai testhez, valamint, hogy létrejöjjön a gyermekben egyfajta belső egyensúlyi érzés, hogy „itt vagyok én és szilárdan állok a lábamon.
Az Extra Lesson óra során az írás, olvasás, illetve számolás terén nehézségekkel küzdő gyerekek olyan különböző mozgás-, rajzolás és festésgyakorlatokat végeznek, amelyek hatással vannak fejlődésükre és iskolai teljesítményükre is, s amelyeket már mind jól ismernek a főoktatás és a szakórák gyakorlataiból.
Kapcsolat: barczi.elte.hu/content/waldorf-extra-lesson-fejleszto-szakpedagogus-szakiranyu-tovabbkepzes.t.1017
A Rózsaház Gyógypedagógiai Waldorf Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola sajátos nevelési igényű gyermekek nevelését és oktatását tűzi ki célul Waldorf-szellemiségben, Budapesten. Az iskola a Waldorf-pedagógia alapjain épül fel: a gyermekek egyediségét, belső szabadságát, és a közösségi lét formáló erejét tartják szem előtt. Sajátos nevelési igényű gyermekeket fogadnak: mind tanulási zavarral, mind intellektuális képességzavarral élőket.
Budapest 12. kerületében, a hegyvidéken található az épületük, de vidékről, más településekről is fogadják a gyermekeket. A Rózsaház Iskola ötvözi magában a Waldorf-pedagógia és a fejlesztő-nevelő gyógypedagógia előnyeit: “Egy iskola, ahol mindenki különleges. Egy közösség, amit együtt építünk. Tanárok, szülők és gyerekek, segítők. És csírája egy hosszú távú víziónak, ami a közös jövőt építi – munkalehetőségeket, tartalmas életcélokat, társadalmi integritást. A különleges gyerekekért, a különleges emberekért és velük együtt.”
Kapcsolat: rozsahaz.hu
Kép: rozsahaz.hu
ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar - Extra Lesson fejlesztő szakpedagógus szakirányú továbbképzés
Jelentkezési feltételek: alapképzésben szerzett oklevél az alábbi szakok valamelyikén: tanító, gyógypedagógus, tanár
Részletek és kapcsolat: barczi.elte.hu/content/waldorf-extra-lesson-fejleszto-szakpedagogus-szakiranyu-tovabbkepzes.t.1017
Ita Wegman Antropozófiai Gyógypedagógia és Szociálterápia Szeminárium - a Nemzetközi Képzések Körével és az Észak-Amerikai Camphill-mozgalommal együttműködésben
Hároméves képzési program (félévente 4 hétvége és egy 5 napos blokk)
A program kiindulópontja az önnevelés: Hogy a résztvevők képesek legyenek felismerni saját egyoldalúságaikat, illetve azok kiegyensúlyozási lehetőségeit. Ez az előfeltétele annak, hogy egy ember méltó támogató eszközzé válhasson a speciális szükségletű gyermekek és felnőttek életútjának kísérésekor. Számos megfigyelési gyakorlatra kap ösztönzést minden résztvevő. Az objektív megfigyelés gyakorlása a három lelki minőség: gondolkodás, érzés, akarat egyensúlyának megtartására törekszik. Megfigyelések segítségével is keresik a résztvevők azokat a módszereket, melyekkel támogathatják a nehézségekkel küzdő embert abban, hogy megtalálja saját útjait egyoldalúságai kiegyensúlyozására.
A szeminárium abban támogatja a résztvevőt, hogy 1. olyan emberré váljon, aki jobban tisztában van saját gyengeségeivel, egyoldalúságaival és hajlandó és képes dolgozni rajtuk; 2. olyan készségeket szerezzen és fejlesszen magában, amelyek képessé teszik őt a nehézségekkel küzdő gyermekekkel és felnőttekkel való munkára, valamint a kihívást jelentő helyzetek hatékony kezelésére; 3. megbízható és jól felépített alapot kapjon ahhoz, hogy képes legyen a nehéz élethelyzetek súlyát hordozni, és felismerje, ápolja a fejlődési lehetőségeket; 4. megtanuljon csapatban dolgozni: a szeminárium úgy épül fel, hogy egyúttal csapatépítés is, ahogyan az a gyógypedagógiai közösségekben szokás; 5. betekintést nyerjen abba, hogy működik egy gyógypedagógiai, szociálterápiai közösségben a terápia, a kézművesség, az otthonteremtés, az ápolás, a kertészkedés, a táplálkozás, a ritmus, a vallásos áhítat táplálása; 6. kapcsolatokat építhessen olyan emberekkel, akik a gyógypedagógia jövőjéért akarnak tenni Magyarországon és nemzetközi színtéren.
Részletek és kapcsolat: Kovács Nikoletta +36 70 303 1470, k.niki7@gmail.com, itawegmanalapitvany.hu
A Szeminárium műhelymunkákat is szervez “Otthonteremtés művészete” címen szülőknek, pedagógusoknak, terapeutáknak, érdeklődő fiataloknak:
“A műhelymunka során együtt dolgozunk azon, - főleg tapasztalati úton, - hogyan segíthetjük saját magunkat, társunkat és gyermekeinket abban, hogy lényük földi templomát otthonosabbá, élettel telítettebbé tegyék ápolással, érintéssel, megfigyelésekkel, gyakorlatokkal, áhítat megélésével különböző művészeteken keresztül is. Régi és új forrásokat keltünk életre magunkban, keresve utakat, ahol jól tudunk kapcsolódni önmagunkhoz, hogy ezen keresztül támogatóbban hathassunk környezetünkre is.” Egy közös felfedezőút az antropozófiai gyógypedagógia, szociálterápia felé vezető úton.
További részletek a Műhelymunkáról az alábbi elérhetőségeken kérhetők: Kovács Nikoletta +36 70 303 1470, k.niki7@gmail.com, itawegmanalapitvany.hu
Antropozófus gyógyászati képzések az AntroMedicArt szervezésében
Kapcsolat: antromedicart.hu/a-kepzes
Alanus University of Arts and Social Sciences / Die Alanus Hochschule für Kunst und Gesellschaft (Németország):
Curative Education (BA)
Kapcsolat: alanus.edu
Camphill Academy (USA)
Kapcsolat: camphill.edu/about
Az antropozófiai szemléletű gyógypedagógiáról az alábbi folyóiratban tudsz mélyebben tájékozódni német és angol nyelven:
Anthroposophic Perspectives in Inclusive Social Development
Honlap: inclusivesocial.org/perspectives