Magyarországon jelenleg 58 Waldorf-óvoda, 44 Waldorf-iskola és 20 Waldorf-gimnázium működik. Emellett számos izgalmas kezdeményezés is indult és működik, amelyek a Waldorf-pedagógiához kapcsolódnak.
A Waldorf-pedagógia alapjaira épülő farm-alapú nevelési kezdeményezésekben, tanulóközösségekben a mindennapok részét képezik a földhöz, a növényekhez és az állatokhoz kapcsolódó tevékenységek. Kiindulási szempontjuk, hogy a mindennapos tevékeny kapcsolat a földdel, a növényekkel és az állatokkal gyógyító, terápiás hatással bír a gyerekek számára. A módszer kidolgozója szerint az olyan diagnózisok mint a figyelemzavar, az ADHD vagy a hiperaktivitás kezelhetőek egy olyan környezetben, ahol a felnőttek értelmes és szükségszerű tevékenységeket végeznek, és ezekbe bevonják a gyerekeket is. De minden egyes gyermek számára nagyon értékes és gyógyító a mindennapos tevékeny kapcsolat a földdel, a növényekkel, az állatokkal és az emberekkel.
Az a cél, hogy a gyerekek képesek legyenek holisztikusan, összefüggésekben szemlélni a világot, melyben élnek, hogy kerüljenek olyan környezetbe, ahol megragadhatják és megtapasztalhatják az élőt, az életösszefüggéseket. Sokszor a szülőkben is megfogalmazódik a vágy, hogy a gyermekeik életszerű tevékenységeken keresztül ismerhessék meg önmagukat és a világot. Ezt felismerve alapítottak farm-alapú nevelési közösségeket Magyarország több pontján is. Gödöllőn, Piliscsabán, valamint a Balaton-felvidéki Hegyesden is találhatsz tevékenységalapú, természetközeli, kislétszámú nevelési közösségeket és programokat óvodás és/vagy iskolás gyermekeknek. Volt Waldorf-diákok kezdeményezésére pedig Szeged közelében, Újszentivánon éppen most hoznak létre egy farm-alapú nevelés felé irányuló iskolát.
Az iskolaméhészet kezdeményezés az évente induló pedagógiai, méhészeti és ismeretterjesztő projektjeivel a méhek életét és a méhcsalád lényét szeretné egyre mélyebben megismerni, az ennek megfelelő méhészeti gyakorlatot kutatni és gyakorolni magánszemélyekkel, közösségekkel, kicsikkel-nagyokkal, pedagógusokkal, méhészekkel, érdeklődőkkel.
Azoknak, akiknek hiányoznak a Bothmer-gimnasztika órák, számos Bothmer-szakkör áll rendelkezésükre, akik pedig mélyebben is szeretnék elsajátítani, azok a magyarországi Bothmer-képzésről is találnak infókat. Bizonyos gimnasztikai gyakorlatok végzésével, játékokkal, sporttal, és a mozgás más területeinek segítségével az emberi test úgy nevelhető, hogy „jól legyen” magával, megtalálja a helyét az őt körülvevő térben.
Ha valaki úgy érzi, hogy szívesen járna újra euritmia órákra, vagy szeretné egy képzés keretében is megtanulni, többféle kapcsolódási lehetőséget is talál. Bár évekig gyakoroltuk, talán nem is tudjuk: az euritmia görögül azt jelenti: szép, jó, harmonikus ritmus. A tér és az idő világában teszi láthatóvá a hangzó beszédet vagy zenét. Először színpadi művészetként jelent meg, majd a Waldorf-pedagógiában és a terápiában is alkalmazni kezdték. A felnövekvő gyermek harmonikus testi, lelki és szellemi fejlődését segíti. Ahogy Rudolf Steiner fogalmazott: „Az euritmián edzett akaraterő végigkíséri az embert egész életén, míg más akaratfejlesztő módszerek hatása az időközben szerzett tapasztalatok és átélt események következtében később elhalványulhat.”
Aki a tudományos élet felé kacsintgat, az a Waldorf-pedagógia területén is talál szakmai folyóiratokat, kutatásokat, nemzetközi szervezetet, de akár egy nemrégiben megalakult magyarországi kutatókört, valamint egy kutatócsoportot is, akikhez bátran kapcsolódhat! Most készül például a volt Waldorf-diákokról egy országos kutatás, melyről az Országos Waldorf Alumni csatornáin olvashatsz.
Ha szeretnéd jobban megismerni a „Waldorf-világ” működését, online felületünkön magyarországi és nemzetközi Waldorf-intézményeket segítő szervezetekről is olvashatsz. Ma 71 országban 1283 Waldorf- (vagy más néven Rudolf Steiner) iskola, és több mint 60 országban 1922 Waldorf-óvoda fogad gyermekeket, melyek működését többféle szövetség és szervezet is segíti, támogatja jogi, szakmai, valamint szükség esetén anyagi szempontból is.
A QR-kód segítségével megtalálod továbbá a hazai nappali és levelező Waldorf-képzéseket, továbbképzéseket és szakmai napokat, valamint külföldi Waldorf-képzések közül is válogathatsz.
A Waldorf-pedagógia alapjaira épített farm-alapú nevelési közösségek:
Almáskert - Pilisi Farm-alapú Nevelési Központ (Piliscsaba)
Tevékenységalapú, természetközeli, gyermekközpontú, kislétszámú programok óvodás és iskolás gyermekeknek Piliscsabán.
A módszer a német Manfred Schulze elveire épülő úgynevezett Handlungspädagogik (cselekvéspedagógiai) oktatás. Schulze azt vallotta, hogy az olyan diagnózisok, mint a figyelemzavar, az ADHD, a hiperaktivitás, kezelhetőek olyan környezetben, ahol a felnőttek értelmes és szükségszerű tevékenységeket végeznek és ezekbe vonják be a gyerekeket. Az ilyen kategóriákba sorolt gyerekeknek, akiket a hagyományos oktatási rendszerben gyakran titulálnak bajkeverőknek, az a megoldás, hogy a szó szoros értelmében felállítsák őket az iskolapadokból, és emberi lényként kezeljék őket, mert így gyógyszerek nélkül is képesek lesznek kibontakoztatni a képességeiket.
Kapcsolat: almaskert.org, Rostás Eszter +36 20 514-2306, rostasester@gmail.com
Ezért dolgozik a Farm-Alapú Nevelésért Egyesület is: korunk gyermekei „üzeneteinek” megértésén és kutatásán, a farm alapú nevelés gyakorlatán, kutatásán és terjesztésén. Kiindulási alapjuk, hogy „Megfelelő környezetben a gyermek gyógyítja önmagát.” (Rudolf Steiner) Meggyőződésük, hogy a mindennapos tevékeny kapcsolat a földdel, a növényekkel, az állatokkal, az emberekkel gyógyító terápiás hatással bír a gyerekek számára.
Kapcsolat: farmiskola.hu
Kicsi Szép Tanya - Rügyek közösség (Gödöllő)
Tevékenységalapú farmpedagógiai program Gödöllőn.
2018. szeptemberében indult el a napi szintű, Waldorf-szemléletet követő pedagógiai munka a Kicsi Szép Tanyán, amit az induláskor főleg azoknak a „problémás”-nak nevezett gyermekeknek a szükségletei hívtak életre, akik nehezen tudtak a hagyományos oktatási keretek között tanulni, koncentrálni, együttműködni.
Hamar világossá vált azonban, hogy minden egyes gyermek számára nagyon értékes és gyógyító a mindennapos tevékeny kapcsolat a földdel, a növényekkel, az állatokkal, az emberekkel. Hiszen minden gyermek aktív akar lenni a természetben és a világban, ennek az aktivitásnak a megélésére azonban egyre kevésbé van lehetősége. Közösségükben a Waldorf-tanterv szerinti tevékenység alapú oktatást nyújtják.
Kapcsolat: kicsiszep.hu, Madarasi Anikó +36 30 552 3793, kicsiszeptanya@gmail.com
Balaton-felvidéki Gyermekkör (Hegyesd)
12 gyermek (3-10 éves korosztály) és 3 felnőtt heti 4 nap teljes munkaidőben együtt dolgozik. 2021-ben a szülők azon vágya, hogy gyermekeik életszerű tevékenységeken keresztül ismerjék meg önmagukat és a világot, találkozott egyesületünk elkötelezett pedagógusaival, akik készek voltak felelősséget vállalni egy ilyen együttműködésért.
Kapcsolat: (vezetékes telefon) +36 87 435 047, Egri Kati katalin.egri@feherlofiawaldorf.hu
VízönTő KözössÉg - Újszentiváni közösség a farm-alapú nevelésért (Újszentiván)
Volt Waldorf-diákok falusi Waldorf-iskola kezdeményezése Szeged közelében, együttműködésben a Szegedi Waldorf Iskolával.
“Volt Waldorf-diákokként régóta vágyunk létrehozni egy farm-alapú nevelés felé irányuló iskolát Újszentivánon (ami a szegedi Waldorf iskola bölcsője volt), ahol vegyes életkorú osztályokban, családias közegben folyik a tanulás. Mára úgy tűnik, lehetőségünk nyílik megvalósítani álmunkat. Támogatóan mellettünk áll a Szegedi Waldorf Társas Kör Egyesület; a szegedi Szabad Waldorf Általános Iskola tanári karával elkezdtük a közös munkát, melynek eredményeképpen megszülethet a városi anyaiskola újszentiváni ága.”
Kapcsolat: vizontokozosseg@gmail.com, vizonto-kozosseg.webnode.hu
Falusi Waldorf-iskola: Szent Márton Waldorf Iskola, óvoda (Pilisborosjenő)
Kapcsolat: szentmartonwaldorf.hu
Kép: kicsiszep.hu
A Waldorf-iskolák 100 éves fennállásának alkalmából jött létre az Iskolaméhészet kezdeményezés, a méhek életének helyreállítására.
Az Iskolaméhészet kezdeményezés évente induló pedagógiai, méhészeti és ismeretterjesztő projektjeivel a méhek életét és a méhcsalád lényét szeretné egyre mélyebben megismerni, az ennek megfelelő méhészeti gyakorlatot kutatni és gyakorolni magánszemélyekkel - közösségekkel, kicsikkel-nagyokkal, pedagógusokkal, méhészekkel, érdeklődőkkel.
Kapcsolat: +36 70 338 7079 iskolameheszet2019@gmail.com, facebook.com/iskolameheszet
Kép: a Szerkő Ökotanya és Vendégház Facebook-oldala
A Bothmer-gimnasztika elnevezés Fritz Graf von Bothmer nevéhez kötődik, aki a stuttgarti első Waldorf-iskola tornatanára volt. Rudolf Steinerrel együttműködve fejlesztette ki az egyes életkoroknak megfelelő mozgásgyakorlatokat. Arra törekedett, hogy a sport, a torna és a játék legyen a fejlődés és a nevelés eszköze. A 32 alapgyakorlat a gyermek és a fiatal mozgásfejlődését követi, segíti, illetve erősíti. Gyakorlásuk archetipikus formák megtapasztalásához vezet, elsajátításuk során a térérzékelés finomodik, a mozgást tudatosság hatja át.
A Bothmer-gimnasztika nem művészeti ág, nem játék, nem gyakorlat, nem terápia; azt mondhatnánk, hogy mindez együtt.
Kapcsolódási lehetőségek:
Bothmer-gimnasztika csoportok/szakkörök:
Bothmer alapú mozgás-tánc-alkotás órák a Jurányi Házban (Budapest II. kerület)
Fehér Anna Bothmer-tanár vezetésével
Érdeklődés: Fehér Anna feher.anna@gmail.com +36 30 525 7093
Bothmer-gimnasztika órák az Óbudai Waldorf Iskola tornatermében (Budapest III. kerület)
Időpont: hétfő esténként 18:30-tól 20:00-ig.
Folyamatosan lehet csatlakozni, kezdőknek és haladóknak egyaránt; azonban az órák előtt az alábbi telefonszámon kell érdeklődni, hogy megtartják-e az órát aznap. Előfordul, hogy elmarad.
Tanárok: Hegedűs Orsolya (Solya) és Emich-Kriston Genovéva (Geni)
Kapcsolat: Hegedűs Orsolya +36 30 451 4390
Bothmer-gimnasztika órák a Fehérlófia Waldorf iskolában (Nemesvámos)
Heti rendszerességgel látogathatjátok meg ezeket az órákat, az időpont még szervezés alatt, a résztvevők igényei is formálhatják a kialakulását. Szeretettel várnak minden kevesebb és több tapasztalattal rendelkező bothmerezni vágyót.
Elérhetőség: Bödők Károly karoly.bodok@feherlofiawaldorf.hu
Felnőtt Bothmer Műhely a Csillagberek Waldorf Iskolában (Budapest IV. kerület)
Időpont: Kéthetente hétfőnként 18:15 - 20:00 között
Helyszín: Csillagberek Waldorf Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola (1042 Budapest, Árpád út 161-163.)
A műhelyt vezeti: Gazda Bernadett (06 30 606 7459) és Várady Réka (06 20 353 6279)
Papp Ágnes csoportos órái (Solymár)
Mindig van valami téma, amivel foglalkozunk. Megismerjük a testünket, mozgásunkat, magunkat. Játszunk, lélegzünk, tanulunk, nevetünk, beszélgetünk, elcsendesedünk, érintünk, megérintenek.
Bárki csatlakozhat, aki aktívan részt tud venni egy csoportos órán.
Helyszín: Solymár, Hóvirág 30/b.
Időpont: Kedd 8:30 - 10:00
Kapcsolat: Új jelentkezőként érdemes hívni az alábbi számot: +36 20 952 6567
Bárdos Yvette Bothmer-gimnasztika órái (Páty)
Előképzettség nem kell, bárki jelentkezhet. Az alkalmak nyitottak, folyamatosan lehet csatlakozni. 8 alkalmas Bothmer műhelymunka vagy egyéni órák a Lívia Villában vagy a Pátyi Waldorf Általános Iskolában!
Időpont: hétfőn vagy szerdán 8.30-9.30-ig, pénteken 16.00-17.00-ig
Az órákon egyéni, páros és csoportos mozgásos gyakorlatok váltják egymást. A foglalkozások célja, hogy a tapasztalások vezessenek felismerésekre, személyes fejlődésre fizikai, lelki és szellemi szinten, valamint egy újfajta test- és térérzékelést nyíljon meg számunkra.
A nyolc alkalom témája:
testtartás, testkép, a mozgás ideája, vezetés, vezetettség (Bothmer-gyakorlatok: nyitó gyakorlat)
a tér irányai I: elől és hátul (Bothmer-gyakorlatok: függőleges séta)
a tér irányai és jelentésrétegeik II: fent és lent, kint és bent; "én és a világ" (Bothmer-gyakorlatok: vízszintes séta)
egyensúly (Bothmer-gyakorlatok: mérleg)
Bothmer-gyakorlatok: könnyű ütem, nehéz háromszög
átalakulás (Bothmer-gyakorlat: oroszlán)
Műhelyvezető: Bárdos Yvette
Kapcsolat: +36 30 755 3465, ybar2008@gmail.com
Bothmer-terápia (lásd: Egészség, gyógyítás, gyógyulás fejezet)
Képzés Magyarországon:
Bothmer (tanár)-képzés (Solymár)
Kétévente indul, a négy éves részidős képzés. Legutóbb 2024 őszén indult el a legújabb évfolyam. Az első alkalmak még nyitottak, bele lehet kóstolni a képzés menetébe. A részleteket a következő honlapon találod: https://bothmer.hu/bothmer-kepzes/
Érdeklődés: Hegedűs Orsolya info.bothmer@gmail.com +36 30 451 4390 bothmer.hu
Kapcsolódási lehetőségek:
Magyar Euritmia-Mozgásművészeti Társaság
Az Euritmia Társaság 1992 óta az euritmiához kapcsolódó tevékenységek centruma, különböző képzések, továbbképzések és foglalkozások szervezője és információs központja.
Elérhetőség: euritmia.hu, +36 1 312 2730, 1065 Budapest Nagymező u. 30. I/1.
Szakkörök, csoportos órák:
Kezdő és haladó amatőr csoportoknak foglalkozások, csoportos órák az Euritmia Társaságnál:
Bevezető csoportos euritmia foglalkozást tart keddenként Balogh Orsolya vagy Gyuricza Zsolt.
Haladó amatőr csoporthoz is lehet csatlakozni, havonta egyszer tartja Balogh Orsolya vagy Mihálcz Dóra.
Kapcsolat: huneuritmia@gmail.com
Csoportos euritmiázási lehetőség a Rudolf Steiner Házban, Budapesten. Cím: 1026 Budapest, Riadó utca 2/b.
Kapcsolat: Várkonyi Éva +36 20 468 7988
Diák-öregdiák euritmia előadás készül Vidákovich Emese volt Waldorf-diák, euritmista vezetésével.
"Szeretsz euritmiázni?
Szeretnél olyan fiatalokkal találkozni és közösen alkotni, akik szintén kedveli ezt a művészeti ágat?
Egy évvel ezelőtt alakult társulatunk várja újabb tagok jelentkezését euritmia és zenei vonalon is.
Euritmia: Vidákovich Emese
Zenei vezető: Haraszti Krisztina
Téma: J.R.R. Tolkien Szilmarilok c. műve
14 éves kor felett lehet jelentkezni.
Helyszín: Sashalmi Waldorf iskola"
Kapcsolat: vidakovichemese@gmail.com
06 30 969 5673
Képzés Magyarországon:
Euritmia alapképzés:
4 év nappali, vagy 5 év munka melletti rendszerben zajlik.
Elérhetőség: euritmia.hu/kepzeseink +36 1 312 2730, 1065 Budapest Nagymező u. 30. I/1
Euritmiapedagógia továbbképzés:
Az alapképzés elvégzése után, munka melletti formában azok számára, akik euritmiatanárrá akarnak válni.
Kapcsolat: huneuritmia@gmail.com
Bevezető euritmia képzések az Euritmia Társaságnál
Kapcsolat: huneuritmia@gmail.com
Euritmia képzés külföldön:
Nagyon sok helyen zajlik a világban, itt tudsz róluk tájékozódni: eurythmie.net/ausbildung
Kép: euritmia.hu
Waldorf-pedagógiai kutatással és fejlesztéssel foglalkozó szervezetek, csoportok, műhelyek Magyarországon:
A Waldorf Ház kutatócsoportja
Aktuálisan a jelenlegi és a volt Waldorf-diákok körében végeznek kutatásokat. A kutatócsoport tagjai: Balogh Anikó PhD (szociológus), Marosváry Péter (Waldorf-pedagógus, a Waldorf Ház munkatársa), Mesterházy Mária PhD (Waldorf-pedagógus, az ELTE-BGGYK Waldorf-pedagógus továbbképzés tanára), Molnár Blanka PhD (volt Waldorf-diák, Waldorf Alumni szervező, a Waldorf Szövetség munkatársa), Szabó Eszter (volt Waldorf-diák, szociológus)
Kapcsolat: sorskovetes@waldorf.hu, waldorf.hu/alumni
ELTE BGGYK Waldorf Kutató és Fejlesztő Műhely - részletek hamarosan
Waldorf Ház Pedagógiai Szolgáltató Intézet
Kapcsolat: waldorfhaz.hu
Nemzetközi szervezetek:
Kapcsolat: inaste.net
Nemzetközi folyóiratok:
Honlap: rosejourn.com/index.php/rose
Research Bulletin - Research Institute for Waldorf Education
Honlap: waldorfresearchinstitute.org/waldorf-journal-project, waldorflibrary.org/journals/22-research-bulletin
Waldorf-képzések Magyaroszágon
A hazai nappali és levelező Waldorf-képzések, továbbképzések és szakmai napok listáját ide kattintva találod!
Külföldi képzések
A Waldorf-képzéseket világszerte ezen az évről évre frissített listán találod: freunde-waldorf.de/en/waldorf-worldwide/waldorf-education/waldorf-world-list
A teljesség igénye nélkül, néhány példa:
Emerson College (Egyesült Királyság)
Crossfields Institute Quality Mark Certificate in Holistic Baby & Childcare
Level 3 Diploma in Holistic Baby and Child Care (Early Years Educator)
Kapcsolat: emerson.org.uk
Die Freie Hochschule Stuttgart – Seminar für Waldorfpädagogik / The Freie Hochschule Stuttgart – Seminar for Waldorf Pedagogy (Németország)
Kapcsolat: freie-hochschule-stuttgart.de
Alanus University of Arts and Social Sciences / Die Alanus Hochschule für Kunst und Gesellschaft (Németország)
Art/Education/Therapy BA, Art Therapy MA
Art Therapy/Social Art BA
Curative Education (BA),
Doctoral Programme in the Field of Education
Early Childhood Education (BA)
Education / Educational Research (MA)
Waldorf Education (BA, MA)
Eurythmy (BA), Eurithmy in English, Eurythmy in Schools and Society (MA)
Eurithmy Therapy (MA)
Teaching Degree for Secondary and Comprehensive Schools with Double Subject Art (MA)
Kapcsolat: alanus.edu
Rudolf Steiner University College (Norvégia)
A szülői kezdeményezésre, egyesületi vagy alapítványi formában életre hívott és működtetett Waldorf-intézmények 1997-ben közösen alakították meg a Magyar Waldorf Szövetség Egyesületet, többek között annak érdekében, hogy legyen egy olyan jogi személy, amely hatékonyan tudja képviselni a Waldorf-intézmények (óvodák, iskolák, pedagógusképzések) érdekét a formálódó új közoktatási rendszer létrejötte során. Így például a közoktatás jogi és szakmai rendezésében már a Szövetség is részt tudott venni és 2003-ban először csak ideiglenesen, majd 2006-tól véglegesen el tudta fogadtatni a minisztériummal az első Waldorf-kerettantervet, amely azóta többször is felülvizsgálatra és fejlesztésre került. Ennek eredményeként mára saját kerettantervvel, óvodapedagógia programmal, pedagógiai szolgáltató intézettel, országos képviseleti szervvel, pedagógus képzésekkel és minőségbiztosítási rendszerrel rendelkezik a Waldorf-mozgalom.
A Szövetség feladata a magyarországi Waldorf-intézmények szolgálata, képviselete, védelme és az együttműködés fórumainak biztosítása. Egyik legfontosabb tevékenysége a Waldorf-intézmények szakmai érdekképviselete.
2022 júliusa óta már az Országos Waldorf Alumni építését, segítését is a Szövetség feladatául tűzte ki, egy volt Waldorf-diák munkatárs látja el a terület összefogását és az Alumni önkéntes csapatának koordinálását.
Kapcsolat: waldorf.hu
A Szövetség a Waldorf-mozgalom szakmai feladatainak támogatására 2008-ban megalapította a Waldorf Ház Pedagógiai Szolgáltató Intézetet, melynek munkatársai a Waldorf-intézmények pedagógiai és szakmai segítését, szolgálatát végzik, az intézmények igényei és szükségletei alapján. Az országos kutatási és fejlesztési feladatok megvalósulását a Szövetség által alapított Kellner Ágnes Alapítvány segíti.
A három jogi szervezet az éves közgyűlésen, a Waldorf-intézmények képviselői által elfogadott munkaterv mentén végzik feladataikat, a Magyar Waldorf Szövetség, a Kellner Ágnes Alapítvány és a Waldorf Ház Pedagógiai Szolgáltató Intézet által foglalkoztatott munkatársak segítségével. A gyakorlatban az elkülönültség helyett szoros együttműködésben dolgoznak, és a szervezeti élet kialakítása során a Rudolf Steiner által a szociális élet hármas tagozódásáról megfogalmazott elvek megvalósítására törekszenenek. (Erről lásd bővebben a Hármas tagozódás című fejezetet.)
Kapcsolat: waldorfhaz.hu
(European Council for Steiner Waldorf Education – ECSWE)
Az ECSWE egy nemzetközi nonprofit szervezet, 27 nemzeti Waldorf-iskolai szövetségből áll, melyek 802 Waldorf iskolát képviselnek 29 európai országban. Küldetésük a valódi Waldorf-oktatás támogatása, és az oktatás szabadságának előmozdítása Európában.
Kapcsolat: ecswe.eu
(Friends of Waldorf Education)
A szervezet 1976 óta segíti, támogatja és népszerűsíti a Waldorf-oktatást világszerte, eddig több mint 830 Waldorf-kezdeményezést tudtak támogatni. Ismerheted őket a WOW-Day világméretű diákkampányukról is, melynek keretében Waldorf-iskolák és óvodák gyermekei kézműveskednek, előadásokat tartanak, zenélnek, és a rendezvényen összegyűlt felajánlásokat a világ egy másik pontján lévő, rászoruló Waldorf-intézménynek ajánlják fel. A Freunde ezen kívül a háborús övezetekben és katasztrófa sújtotta területeken élő, traumatizált gyermekek és serdülők pedagógiai segítésével is foglalkoznak.
A Freunde önkéntes szolgálatával akár Németországban, akár más, Európán kívüli országokban is tudsz önkéntes munkát találni: lásd az Önkéntesség, gap year, világlátás című fejezetben.
Kapcsolat (németül vagy angolul): freunde-waldorf.de/en
(Hague Circle - International Council for Steiner Waldorf Education)
Ma 71 országban 1283 Waldorf- (vagy Rudolf Steiner) iskola és 1922 Waldorf-óvoda működik világszerte több mint 60 országban. A teljes lista ezen a linken megtalálható.
A Waldorf-iskolák számának folyamatos növekedése minden esetben az egyes emberek vagy közösségek helyi kezdeményezésének köszönhető, és nem központilag irányított. De éppen ez teszi szükségessé, hogy a világ minden tájáról érkező Waldorf-tanárok megállapodjanak a közös alapvető kérdésekben és minimumkövetelményekben annak érdekében, hogy meg tudják védeni ennek az oktatási rendszernek a sajátos minőségét, és tovább fejleszthessék azt módszereinek tudatában. Ennek segítésére jött létre a Hágai Kör. Szoros együttműködésben dolgoznak a Freunde (Friends of Waldorf Education / Freunde Waldorf), az IASWECE - International Association for Steiner/Waldorf Early Childhood Education és a Goetheanum Pedagógiai Szekciójával.
Kapcsolat: waldorf-international.org/en